2021. június 30., szerda

Tökéletes klip a nyári forróságban: Michael Jackson - In The Closet (1992)


Michael Jackson 'In The Closet'* videóklipje a 3. kislemez volt a sorban a Dangerous albumról, és az USA-ban on 6. helyezést ért el a Billboard listán. Rendezője az a Herb Ritts divatfotós, akinek olyan egyéb ikonikus klipeket köszönhetünk, mint pl. Madonnától a Cherish, Chris Isaak Wicked Game-je, vagy Mariah Carey My All-ja. Egyértelműen felismerni a stílusát ezekben. Az In The Closet-en abszolút meg is látszik a fotografikus, erősen művészi látásmód, a dal és a klip szerintem tökéletes harmóniában vannak egymással. 

'92 áprilisában volt a premier, de a klip totálisan kortalanra sikeredett. Míg a mai klipekből szinte cenzúra nélkül ömlik a szexualitás, addig az In The Closet érzelmileg ugyan túlfűtött, buja, mégsem túláradó, hanem ízléses, elfojtott erotikájával szinte fogva tartja a nézőt, 6 percen keresztül! 2021-ben 6 perc kb egy örökkévalóságnak tűnik, hogy ennyi ideig bámuljunk egy videót, de a 90s években átlagban simán megvoltak 4 percesek a klipek, főleg aminek sztorija is volt. Ma már szinte vicces abba is belegondolni, hogy a klip legpikánsabb jelenete a nő szoknya alól kétszer felvillanó bugyija. Gyermekkorunkban természetesen vajmi keveset értettünk ezekből, ami nem is baj, csak azon röhögtünk, mi köze a dalnak a "klozethez". 

Komolyra fordítva: Ha levesszük a videóról a hangot, akkor is inkább művészi, érdekes szögeket, árny-hatásokat láthatunk, az embernek szinte kedve lenne megfesteni ezeket a szép beállításokat, táncos, "flamencós" beállásokat. Az atmoszféra komótos hangulatot áraszt, az operatőr lassan barangolva pásztáz végig a női és férfi testeken. A szépia használata csak még inkább kiemeli a forró, napsütötte jelleget és a fülledtséget. Ezt remekül ellensúlyozza a zenében hallható változó dinamika és különféle zörejek. A fény-árnyék hatások szemet gyönyörködtetőek, a monokróm sziluettek csak fokozzák a titokzatos hangulatot. A klip remekül példázza a női és férfi szerepeket, találóan tálalja a dalszöveget, amelyben a nő arra kéri a férfit, éljék meg szabadon, amit éreznek egymás iránt, ne rejtse el iránta érzett vágyait, vállalja fel kapcsolatukat. A férfi viszont arra kéri, tartsák vonzalmukat titokban. Furcsa ellentmondás viszont, hogy a klipben a férfi gyűrűsujján karikagyűrűt visel. Ez az kettősség fut végig a dalon és a klipen is, dinamikusan pulzálva, mértékletes érzékiséggel megspékelve, melyet tökéletesen érzékeltetnek az ügyes vágások, a ritmusváltásokhoz kifogástalanul passzoló képek. Végig a nő kezdeményez, őszintén feltárva érzéseit, a férfi vívódik, de megfigyelhető egyfajta játékos "civakodás" is közöttük. 




A dal érdekessége, hogy eredetileg Jackson Madonnával duettezett volna, aki elő is állt pár dalszöveg ötlettel, ami viszont nem nyerte el MJ tetszését, ezért (munka) kapcsolatuk ezt követően meg is szakadt. A '91-es Oscar gálán és az azt követő partin ugyebár Jackson volt Madonna kísérője, - még össze is öltöztek, hogy még nagyobb legyen a szenzáció - ami remek reklámfogásnak bizonyult, mert akkoriban az egész világ róluk beszélt. Párszor eztán el is mentek "randizni" egymással, a nagyasszonynak viszont nem sikerült "becserkészni" MJ-t (saját szavaival élve csak egy csókig jutottak, amit ő kezdeményezett), ezért a vehemens énekesnő minden bizonnyal megharagudott rá.

Visszatérve, Madonnának állítólag a klipre is volt már koncepciója (ne feledjük, hogy elhíresült, botrányokkal tűzdelt 'Erotica' korszakát a dal keletkezésétől számítva alig több, mint 1 évvel előzte meg mindez!), mégpedig, hogy cseréljék fel egymás közt a férfi és a női szerepeket. Jackson ezt már túlságosan provokatívnak gondolta, ráadásul mindig szem előtt tartotta, hogy neki kiskorú rajongói is vannak, sosem akart szélsőségesen szexuális irányba orientálódni, a kevesebb több - elvét tartotta legtöbbször szem előtt. 

Az ITC  "női" részét végül  Stephanie monacói hercegnőre bízta, aki az albumon csak 'Mystery Girl'- ként van feltüntetve, személyére csak később derült fény. 
A klip női főszereplője viszont már Naomi Campbell szupermodell lett, Stephanie részét is újra rögzítették az ő hangjával (mely szerény véleményem szerint sokkal jobban passzol a dalhoz). Naomi már befutott modell volt akkoriban, talán a legkeresettebb volt az összes lány közül a szakmában, és örömmel dolgozott együtt Jacksonnal: "Nagyon édes, félénk, és nincs magától elszállva" - mesélte el a forgatáson pályatársának, Cindy Crawford-nak, aki megkérdezte, csók elcsattan-e a kisfilmben, mire Naomi zavartan nevetgélve sajnálatát fejezte ki, hogy nem. (Hogy pontosan mi történt köztük, arról csak pletykák kaptak szárnyra, többek szerint a forgatás után valóban összemelegedtek. Évekkel később, már MJ halála után, többek között erre célozgatott egykori menedzsere, Frank DiLeo is, aki viszont kikötötte, hogy "sok mindent látott, de MJ nőügyeit magával viszi a sírba"; így is történt.)

A forgatási szünetekben és a werkfilmben viszont Naomi és Michael vidáman táncoltak, vízipisztollyal kergetőztek, fagyit ettek. A modell a mai napig szívesen emlékszik vissza a közös forgatásra, melyet elnézve azért az is kitűnik, hogy tényleg megvolt közöttük a "kémia", MJ is szívesen flörtölt vele, igencsak jól érezte magát a párductestű hölgyike társaságában. 

Az 'In the Closet'* egy olyan kifejezés az angolban, ami általában egy olyan egyén szexuális orientációját tartja titokban, aki nem akar coming out-olni.
Ezzel ellentétben Jackson dalszövege egyértelműen a heteroszexuális, férfi-női szerepekre utal dalszövegében és a klipben is, tehát ebben is újít, másképpen értelmez. 
Mindezek ellenére, ezek után a média még mindig megkérdőjelezte MJ szexuális érdeklődését: magas beszédhangja és félénksége miatt már a 70s évek végétől aszexuálisként jellemzi őt a sajtó, mint akit nem érdekel a szex. Viszont ne feledjük, hogy Michael egészen a 80s évek végéig Jehova tanúja volt, akik csak úgy, mint a katolikusok, a házasság előtti testi kapcsolatot nem tartják helyénvalónak, csak 1987-ben hagyta el az egyházat, mivel több dologgal nem tudott azonosulni. Míg a 80s években, a Thriller és Bad album dalszövegeiben folyamatosan visszaköszön nála a bűntudat mardosó érzése, a bizonytalanság, hezitálás (Billie Jean, Dirty Diana), addig a 90s évek elején, Dangerous albumon már nyíltabban felvállalja a szexuális témákat. Az In The Closet minden, csak nem ártatlan, főleg ha a dal acapella verzióját is meghallgatjuk. A werkfilmben, ahol Naomi, bár rendezői utasításra, de nem fogja vissza magát, a forróbb jelenetek - pár érzékletesebb összesimulás - ki lettek vágva, tehát a mértékletesség szándékos koncepció volt. Az album címadó dala egyébként szintén egy olyan veszélyes nőről szól, aki "behálózza" az énekest. Ebben a két dalban is felsejlik még a bűntudat, ugyanakkor az alany immár megadja magát, nem tud és talán nem is akar ellenállni a kísértésnek: "ha megkaphatod, megéri kipróbálni". Mégis, olyannyira óvja magánéletét, hogy '93 elejére a dolog ezek után is odáig fajul, hogy az akkor még pályája elején lévő Oprah Winfrey élő adásban, több millió néző előtt kérdezi meg tőle, - miután röviden elmeséli, hogy Brooke Shields-sel randizgat -, hogy szűz-e még. Michael meghökkenve, zavartan nevetgél: "Hogy kérdezhetsz ilyet?!", majd hárít: "nevezz régimódinak, de úriember vagyok."- Ezzel lezárja a kérdést. Hát maradjunk annyiban, az In The Closet dalában és klipjében minden, csak nem az, meg lehet róla győződni.




Az album verzió szinte zavarbaejtő acapelláját itt lehet meghallgatni - ebből vajmi kevés hallatszik a lemezen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése